billedoptimering
Hvorfor billedoptimering er vigtig i webdesign
I arbejdet med min præsentationsportfolio har jeg oplevet hvor stor forskel der er på et billede, der ser godt ud – og et billede, der også fungerer godt. Når billederne er for tunge, gør det websitet langsomt og det går ud over både brugeroplevelse og SEO (search engine optimization)
Jeg har arbejdet med Adobe Photoshop og benyttede funktionen “Gem til web” for at sikre, at billederne både var flotte og havde lav filstørrelse. Værktøjer som TinyPNG og ImageOptim brugte jeg til at komprimere billederne yderligere, uden synligt kvalitetstab.
Desuden har har jeg lært forskellen på billedtyper som JPEG (perfekt til fotos), PNG (god til logoer med gennemsigtighed) og hvorfor GIF næsten aldrig er det bedste valg i moderne webdesign.
I mit arbejde prioriterede jeg at:
- Skalere alle billeder til de mål, de skulle bruges i
- Gemme dem i det rigtige format og den rigtige kvalitet
- Komprimere alle billeder før upload
- tilføje ALT-tags. Det gør det nemmere for Google og andre søgemaskiner at afkode billedet, da de har svært ved at aflæse og forstå illustrationer. Dermed kan det påvirke søgeresultaterne negativt
- hellere få skarpe billeder, som passer ind i designet, en en masse.
Ved at følge disse standarer vil mit resultat være er et hurtigere, mere professionelt og brugervenligt website.